Kun olin lapsi niin meillä oli tapana mietiskellä erilaisia asioita. Mietimme esimerkiksi sitä, että jos olisi pakko valita, niin kumpi olisi mieluisampi kuurona vai sokeana eläminen. Minä tulin siihen tulokseen, että mieluummin kuuro kuin sokea. Halusin nähdä kaiken. Olen hyvin visuaalinen tyyppi ja silmäni ovat olleet minulle hyvin tärkeät. Minulla oli myös erittäin hyvä näkö ja olin valpas katselija.

Nyt myöhemmin olen usein myös miettinyt, että onko se parempi, kun ei kuule kuin että ei näe. Olen kuuroutunut myrkytyksen jälkiseurauksena, mutta todennäköisesti en ole koskaan kuullut hyvin. Tulin kyllä toimeen, eikä kukaan huomauttanut, että kuulisin huonosti. Miten itse sen voi tietää jos sanotaan, että kuulo on o.k.. Eihän sitä tiedä, miten toiset kuulevat ja itse järjestää elämänsä siten, että tulee toimeen.

Elän nykyään täyskuuron elämää ja kirjoitustulkin avulla selviän. Viittomakieltä osaan jonkun verran, mutta minulla ei ole yhtään tuttavaa kenen kanssa viittoilla. Olen elänyt ulkomailla, joten tuttavapiiriä ei ole, eikä kuurona sitä liioin saa. Kuka kuuleva haluaa olla kanssakäymisissä kuuron kanssa. Ei moni, se on kuulevalle liian rankkaa ja etenkin puheen tai ajatusten kirjoittaminen on kuulevalle ei toivottua.

Näköni on huonontunut huomattavasti, progressivinen muoto rappeutumisesta. Nyt siis mietin, kumman halauaisin takaisin, hyvän näköni vai kuuloni. Jos voisin valita niin haluaisin näköni, koska olen niin tottunut tähän kuulevien maailman ulkopuolella elämiseen ja kun näen niin voin yksikseni katsella kaikkea kaunista, mikä antaa elämäniloa.

Eräs entinen kollegani Heidelbergin yliopistosta opetti sokeitten opettajaksi aikovia ja hän sanoi aina, että kuurous on paljon pahempi kuin sokeus. Mutta kun kyselee ihmisiltä, mitä he ajattelevat niin.... ????? Jos joku sattuu lukemaan tämän ja haluaa sanoa mielipiteensä, niin kerro se ja perustele miksi ajattelet näin, kerro myös, oletko nainen vai mies ja mikä ikäluokka 0-10 / 10-20 / 20-30 / 30-40 / 40 -50 / 50-60 / yli 60. Teen lehtikirjoitusta ja on mielenkiintoista kuulla muitten ajatuksia.